الأربعاء، 20 سبتمبر 2017

ارجع يا مولانا ارجع يا مولانا من صفحة الدكتور عادل عيد

ارجع يا مولانا
غرفة الاطباء داخل جناح العمليات باحد المستشفيات...العبد لله جالس بعد الانتهاء من احدى العمليات..فجأه دلف الى الغرفه شيخ ازهرى...
ـ السلام عليكم  ورحمة الله وبركاته ....القى على السلام وشرع بخلع العمامه والجبه والكاكولا وارتداء ملابس الجراحين.
ـ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ....الله انت بتعمل ايه يا مولانا
ـ داخل اعمل عمليه لمريض ان شاء الله
ـ آه حضرتك دكتور زميل يعنى....امال سيادتك لابس كده ليه
ـ الحقيقه يا اخى الكريم انا طبيب من منازلهم
ـ العبد لله مندهشا : من منازلهم ازاى يا مولانا ..مش فاهم
ـ يعنى انا قرات جميع كتب الطب والجراحه وحفظتهم عن ظهر قلب ...كما شاهدت فيديوهات لعشرات الغمليات الجراحيه لكبار الجراحين العالميين
ـ يعنى حضرتك مش متخرج من كلية الطب ولا عضو فى نقابة الاطباء ولا تحمل ترخيص مزاولة مهنة الطب
ـ سيبك من الرسميات الباليه دى يا اخى...المهم العلم والمعرفه...وانا حافظ  الكتب والافلام واعرفها كما اعرف كف يدى
ـ ياعم الشيخ ده كلام تخريف ....مين اللى حيسمح لك بالمهزله دى
ـ تسمح ولا ماتسمحش انا داخل انشاء الله اشتغل
ـ انت كده بترتكب جريمه
ـ عشان الشهادات والمؤهلات والكلام الفارغ ده يعنى ..... ياراجل سيبك من الشكليات دى..بعدين هو انا لوحدى .... ما يا ما الاف غيرى وعلى شاشات الفضائيات كمان
ـ انا عمرى ما شوفت حد غيرك الصراحه
ـ ليه بقى...ماشوفتش اللى قارى كام كتاب فقه على  تفسير على حديث من منازلهم ونازل فتاوى على خلق الله و يكفر ده ويصحح ده وع الفضائيات ليل ونهار؟؟؟.....اهى دى زى دى
ـ طب على مهلك عليا بس يا مولانا....انت معاك طبيب تخدير طيب
ـ لا طبعا......هو انا ماقولتلكش انى قارى كتب التخدير كمان.
قال العباره الاخيره ة وهو يضع طاقية الجراح على راسه بعد ان خلع عمامة الشيخ وانطلق الى غرفة الجراحه
استيقظت من نومى وانا اضرخ ....ارجع يا مولانا .....ارجع يا مولانا

من صفحة الاستاذ الدكتور عادل عيد استشاري جراحة المسالك البولية 

جامعة الاسكندرية

على الفيسبوك


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق